Tekanan dan kawalan.

Tekanan melampau. Stress dalam Bahasa Inggeris. Atau lebih dikenali sebagai tension.

Kalaulah STRESS boleh scan....
Situasi ni berlaku bila berlaku pergeseran atau pelanggaran idea dengan aktiviti fizikal. Mungkin lebih mudah ia dianggap sebagai TIDAK SELARI dalam melakukan kerja masing-masing. Perasaan kata chill badan tak boleh nak berseronok. Tapi kaedah PAKSAAN kita guna pon tetap boleh memberikan kebahagiaan (untuk aku mungkin bertahan untuk 3 jam pertama) tapi, kita akan sedar sendiri bila saraf tunjang (terutama di bahagian tengkuk) mula semacam KEJANG dan TEGANG!

Ini bermakna badan kita dah bertindakbalas ke atas tekanan yang kita alami. Di mana berlaku perjalanan darah yang amat dahsyat lajunya ke otak tetapi saluran "kabel" melalui saraf tunjang tidak dapat menampung perjalanan laju luar biasa ini. Maka banyak ketulan timbul yang memungkinkan penyakit darah tinggi muncul.

Kalau aku, kawalan stress paling berkesan yang mampu aku lakukan ialah dengan TIDUR sebanyak mungkin sampai semua hubungan dengan DUNIA LUAR terputus lebih dari 24 jam. Ini untuk memastikan buffering time berjalan lancar di samping mengendurkan keadaan yang sedia TEGANG.

Mungkin sebab PERASAAN, mungkin kita terlalu PERASAN dan mungkin kita terlalu inginkan sesuatu tetapi tidak mampu. Malah tidak teragak-agak masalah silaturahim juga mampu memberikan tekanan.

**mungkin aku GILA, mungkin aku KEJAM. Tapi sekali aku kenal, Insyaallah aku ingat sampai mati. Selagi ingatan di tempat yang sepatutnya, di situlah doa aku ada. Sayang kawan-kawan dan kenalan semua. Kerana kasih dan sayang itulah yang bakal mendoakan kita tatkala kita sudah pergi menemuiNya.

2 comments:

Sebarang komen amatlah dihargai.