Jadilah pemandu MESRA JALANRAYA.

Ini memang entry agak berbaur emosi. Tapi ini realiti.

Kebanyakan pemandu di sekitar Kuala Lumpur ni ada beberapa perangai iaitu:

  1. selalu TAMAK, asyik saja nak potong barisan untuk keluar simpang atau membuat pusingan U.
  2. selalu DENGKI dengan pemandu motosikal sampai tak mau bagi jalan kat mana-mana mat motor yg lalu.
  3. selalu BODOH! Nak dok kat lorong yang betul pon tak reti. Aku rasa kebanyakan orang macam ni BELI LESEN MEMANDU kot! Kalau bawak kereta kat lorong tengah pon kalau boleh nak lorong tu dok tengah2 kereta dia. sampai ruang antara kereta pon SANGAT SEMPIT untuk penunggang motosikal lalu.
Inilah 3 perkara iaitu, TAMAK + DENGKI + BODOH merupakan perangai serta perkara yang SUBUR DI HATI pemandu yang biasanya memandu kenderaan dalam keadaan KEPALA MELANGUT!

Untuk jadi pemandu yang MESRA JALANRAYA, anda perlulah:
  1. Pastikan adna di LORONG YANG BETUL!
  2. Berikan isyarat lampu sebelum membelok! Kalau agak kereta takdak lampu signal, gunakan tangan yang dikurnaikan secara PERCUMA oleh Tuhan.
  3. Pastikan jarak antara kereta (secara bersebelahan), berada pada jarak sekurang-kurangnya 1.5 meter (atau pandai-pandai agak la untuk bagi motosikal melepasi celahan antara kereta anda).

Kesimpulannya, tak perlu jadi TAMAK + DENGKI kerana ia menampakkan keBODOHan anda. Malahan menunjukkan anda di sangat TIDAK BERTAMADUN di samping menunjukkan betapa BANGANGNYA mak bapak anda mengajar anda. Jadilah pemandu yang MESRA JALANRAYA.


Bodoh
March 8, 2011
5

Comments

  1. Sikap orang Malaysia dari dulu sampai sekarang. Third world mentality.

    ReplyDelete
  2. sabar bro...ak pon skalu je kena camtuh..maklumla kita ni nek moto jek

    ReplyDelete
  3. semuanya tk pegi sekolah memandu so niler hasilnya...mcm monyet jer

    ReplyDelete
  4. fiq.. sabar la nih...huhu

    Bro jaket..ahaha.. itu semua LESEN BELI!!ahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

Search

Popular Posts

2021 yang power!

Tahun 2021 ni sangat power! Mana taknya, sedar-sedar dah hujung bulan Januari d…

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Apa maksud Normal Baharu atau Kebiasaan Baharu ?

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 18 Mac 2020 yang lalu, keh…

Sakit perut yang menyeksakan..

Hari Jumaat yang lalu, 18 Julai 2008. Aku mengalami sakit perut yang dah tahap …

Raya yang laju dan menderu....

Sawang yang terkumpul di blog ni semakin membimbangkan.  Terdapat banyak pos…

Hebat!