Kaedah membahagiakan warga tua.

Warga tua TERAS masyarakat. 

Ungkapan pertama dalam lirik lagu warga tua yang kini KURANG KEDENGARAN di corong radio mahupun melalui televisyen. Mungkin generasi kini dah mula tidak menghargai warga tua.

Semasa mengikuti program kemahasiswaan di zaman kampus dulu, banyak program yang dijalankan dengan melawat rumah orang tua mahupun anak yatim. Akan tetapi, bila program ke rumah orang tua aku dapat lihat beberapa jenis orang muda yang agak sukar untuk menerima dan melihat kehidupan sebagai seorang warga tua. Malah untuk menyentuh mereka pon terasa tidak selesa. Ini realiti orang muda sekarang.

Bagaimana membahagiakan warga tua?
Warga tua adalah satu kumpulan manusia yang mempunyai banyak pengalaman, akan tetapi kebanyakan mereka mengalami masalah kesihatan seiring dengan umur mereka. Oleh yang demikian, golongan ini amat memerlukan perhatian dan kasih sayang dari orang sekeliling. Kaedah paling mudah untuk membahagiakan hati dan menenangkan warga tua ialah dengan teknik sentuhan. Bila jumpa, kita salam dan cium tangan. Masa bersembang tu, urut-urut atau usap2 la tangan atau belakang badan warga tua. Agar terasa selesa dan mesra. Dengan cara ni insyaallah sesiapa sekalipun yang kita jumpa di kalangan warga tua akan menghargai kasih dan sayang yang kita lakukan.

AWAS! jangan diaplikasi pada orang muda! Takut lain jadinya.
Fikir2
January 13, 2011
5

Comments

  1. haha! buat kat ore muda silap gaya kena tangan kang..haha :))

    ReplyDelete
  2. nak aplikasikan dekat mak & papa lah lepas ni. hehe. (✿‿✿)

    ReplyDelete
  3. bagus tu AdaNaz87.... aplikasikan la... :P

    ReplyDelete
  4. jangan wat kat aku wehh aku muda lagi =) buat kat guinea pig aku takpe..beliau da tua..


    ENTRI MANTAP & MELETOZZ :
    # Teks Ucapan Paling Sempoi !#
    # Sikap Cuai Bawa Padah !#

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

NCIGNOW2

Search

Popular Posts

3 pengalaman pelik jadi bapa di tahun 2020

Tahun 2020 melengkapkan kehidupan aku sebagai bapak selama lebih empat tahun. D…

Selain kawalan kendiri, seksaan kendiri juga perlu diberi perhatian

Hidup kita perlukan disiplin. Melalui disiplin segala laluan hidup biasanya aka…

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Upacara mengejar ayam menggunakan teknologi 'dron'

Kalau dah namanya ayam kampung, memang sukar untuk kita bermesra ataupun mendek…

Menghampiri jam ke 2,000 Perintah Kawalan Pergerakan PKP

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula dikuat kuasa pada 18 Mac lalu. Ketika aw…

Hebat!