Cakap BILA PERLU?

Bila orang itu pendiam, maka persepsi pertama kali melihat orang itu, maka dia merupakan seorang yang baik dan suci. Namun demikian, bila orang itu banyak cakap, maka orang itu dianggap sebagai seorang yang banyak salah dan tidak suci. Ini persepsi biasa kebanyakan orang.


Ada pula pesanan timbul, "sila cakap bila perlu". Maksudnya di sini, bila ada rasa keperluan, barulah kita bercakap. Andai tiada keperluan, tak perlu bercakap.

Pada pendapat aku, pesanan ni tak boleh dipakai 100% untuk semua keadaan. Ianya wajar digunapakai bila kita berada dalam situasi tertentu semata-mata Contohnya ketika membuat teguran kepada orang. Maka dalam situasi ni, kita perlu cakap bila perlu. Maksudnya perkara perlu sahaja yang kita tegur. Bagi yang tiada kaitan, tk perlu.

Tapi, dalam kebanyakan hal, tiada kaitan dengan pesanan ni. Andai ini diaplikasikan dalam kehidupan seharian, maka tiada orang yang akan bercakap kerana keperluan manusia itu berbeza. Kebanyakan orang akan merasakan tidak perlu untuk bercakap. Kesimpulannya,dunia akan jadi sunyi.

6 comments:

  1. hohoh kdg2 org yg byk ckp tuh lgik disukai ramai ;D
    best la xde boring sgt

    ReplyDelete
  2. mmg la.. tapi kebanyakannya lebih suka cakap bila perlu..huhu


    misterlAl
    lAl

    ReplyDelete
  3. ramai org ckp I nih pendiam...
    n eventually they says that I sombong plak...
    huhu...
    don't judge a book by it's cover...
    jgn ingat org pendiam nih xleh byk ckp...
    org pendiam yg lbh suka memerhati nih persepsinya bernas sket dr org yg byk ckp tp xmemerhati...
    hikhik...

    ReplyDelete
  4. aha!! betul tu..kena betulkan persepsi ke atas si pendiam..ahahaha

    misterlAl
    lAl

    ReplyDelete
  5. cakap bila perlu saje mmg bagus .. tapi bila dah bercakap tu biar ade isi bukan cakap kosong ..

    ReplyDelete
  6. apa kaitan dgn gambar kami? hahha. (out of topic jap)

    Oh adakah kami terlampau byk bercakap walaupun tidak perlu? hehe

    ReplyDelete

Sebarang komen amatlah dihargai.