"aku nak tunggu masuk kerja kerajaan!" - Kata seorang Graduan Universiti

Ayat di atas merupakan ayat yang seringkali aku dengar bila ditanyakan kenapa masih belum bekerja bagi graduan. Sedikit pelik dan janggal rasanya. Seolah-olah jawapan yang diberi oleh orang yang tak pernah digelar mahasiswa pulak aku rasa.

Bukan niat aku untuk merendahkan alasan yang cuba diberikan oleh graduan nih. Cuma, alasan ni seolah-oleh menunjukkan hasil yang dipelajari di Universiti di zaman serba canggih ni telah "BERJAYA" menghasilkan graduan yang "rajin" untuk mencari pekerjaan. Yang menariknya, graduan kini lebih "rajin" memohon kerajaan berbanding swasta kerana kerja kerajaan lebih santai dan boleh bersuka ria di hujung minggu.

Siapa tak mau kerja yang sudah pasti bercuti di hujung minggu? Akan tetapi, pengalaman kerja merupakan sesuatu yang amat penting. Tak kiralah seteruk mana kerja kita, tapi pekerja yang berpengalaman penting dalam elemen yang diambil kira dalam pengambilan kakitangan awam. Biarlah kerja sebagai pegawai khidmat pelanggan di pusat panggilan pon masih mampu memberikan anda pengalaman yang berguna dalam sektor kerajaan nanti.

Kesimpulannya, untuk tahap pertama selepas bergraduan, tak payah nak memilih sangat. Anda tu baru lagi. Dah la takda pengalaman. Nak demand lebih plak. kan??
Emosi
November 11, 2010
3

Comments

  1. salam..
    kerja gomen suasana lain..
    kerja pivet suasana lain

    lagik bagus lau masuk privet dulu sblom gomen nie

    sebab akan nampak perbezaan yg amat ketara antara 2 sektor itu..

    alhamdulillah sempat merasa keja pivet hampir setahun
    then nak kawen dapat rezeki kerja gomen..
    tapi terkejut ngan budaya kerja.. hehehehe

    pepaham sendrik la ekh..


    // klik sinie jom ke blog mimie azimask untuk entry baru :D ... //

    ReplyDelete
  2. private sector pnye budaya kerja lg strict...tp ada part yg lg best dri keje dgn gov kowt.
    haha..
    my ow opinion..=)
    tp xtau la, xpnah keje dgn gov.

    ReplyDelete
  3. Mimie..
    hahaha...so? jangan memilih la jawabnya kan???ahaahhaha

    Orked:
    Sama la saya..ahaha

    misterlAl
    lAl

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

NCIGNOW2

Search

Popular Posts

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Menghampiri jam ke 2,000 Perintah Kawalan Pergerakan PKP

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula dikuat kuasa pada 18 Mac lalu. Ketika aw…

Perusahaan bahagia

Ada banyak hari duka, Isnin siku di muka, Selasa muncung bagai menge…

Masa untuk berhijrah!

Foto Astro AWANI / Shahir Omar Setiap kali kedatangan tahun baharu, maka …

Kalau hidup ni manis sepanjang jalan pun tak sedap jugak!

Kehadiran tahun 2020 memang sangat mengujakan! Ya la, angka 2020 ni merup…

Hebat!