Sunday, October 17, 2010

Kesakitan itu satu peringatan.

Salah satu sebab kenapa kita perlu rasa sakit.

Sebabnya ialah untuk kita SEDAR sebab apa wujud sesuatu anggota pada tubuh kita. Pada kebanyakan masa, kita hanya pandai guna saja anggota badan kita tanpa kita terfikir akan kewujudannya. Maka dengan kaedah sakit, Tuhan tunjukkan kepada kita akan kewujudan anggota yang menjadi "tunggangan" kita selama ini.

Sebagai contoh, andainya berlaku kesakitan pada siku kita. Maka dengan kesakitan yang kita alami, maka dari situlah kita menyedari akan kewujudan siku pada padan kita. Kalau tidak, sebelum ni, kita hanya tahu gunakan siku untuk mendagu dan berehat.


Di kala sakit inilah badan kita juga bertindak untuk "bermaja" dengan kita. Bila dalam keadaan "bermanja" ni, segalanya perlu berhati-hati. Sayangilah ia sebaik mungkin agar tempat sakit tu cepat sembuh. Selain tu, kadang-kadang kita perlukan semangat yang tinggi agar badan kita cepat sembuh.Ini kerana semangat dalam badan itulah umpama cas positif yang akan membantu proses penyembuhan penyakit paling berkesan.

**Moga Wan Muhammad Kamil cepat sembuh dengan kesakitan yang beliau alami. Doakan yang terbaik untuk sahabat aku. Insyaallah..

3 comments

sakit tu jugak sebagai kifarah dosa2 kita...

kurglah dosa seandainya kita redhai dgn sakit kita..

smg sahabatnya cepat sembuh ye..amiin

She!! Kamil kat SJMC.... baru2 ni ja aku p jenguk.. hati aku xtahan rasa nak p sesangat.tu yg p tu..nnti kita p plak k??

Cintahati..insyaallah..moga terhapus dosa kita..insyaallah...

Sebarang komen amatlah dihargai.