Kesakitan itu satu peringatan.

Salah satu sebab kenapa kita perlu rasa sakit.

Sebabnya ialah untuk kita SEDAR sebab apa wujud sesuatu anggota pada tubuh kita. Pada kebanyakan masa, kita hanya pandai guna saja anggota badan kita tanpa kita terfikir akan kewujudannya. Maka dengan kaedah sakit, Tuhan tunjukkan kepada kita akan kewujudan anggota yang menjadi "tunggangan" kita selama ini.

Sebagai contoh, andainya berlaku kesakitan pada siku kita. Maka dengan kesakitan yang kita alami, maka dari situlah kita menyedari akan kewujudan siku pada padan kita. Kalau tidak, sebelum ni, kita hanya tahu gunakan siku untuk mendagu dan berehat.


Di kala sakit inilah badan kita juga bertindak untuk "bermaja" dengan kita. Bila dalam keadaan "bermanja" ni, segalanya perlu berhati-hati. Sayangilah ia sebaik mungkin agar tempat sakit tu cepat sembuh. Selain tu, kadang-kadang kita perlukan semangat yang tinggi agar badan kita cepat sembuh.Ini kerana semangat dalam badan itulah umpama cas positif yang akan membantu proses penyembuhan penyakit paling berkesan.

**Moga Wan Muhammad Kamil cepat sembuh dengan kesakitan yang beliau alami. Doakan yang terbaik untuk sahabat aku. Insyaallah..
Fikir2
October 16, 2010
3

Comments

  1. kamil dah kat mane ye? nak go visit x??

    ReplyDelete
  2. sakit tu jugak sebagai kifarah dosa2 kita...

    kurglah dosa seandainya kita redhai dgn sakit kita..

    smg sahabatnya cepat sembuh ye..amiin

    ReplyDelete
  3. She!! Kamil kat SJMC.... baru2 ni ja aku p jenguk.. hati aku xtahan rasa nak p sesangat.tu yg p tu..nnti kita p plak k??

    Cintahati..insyaallah..moga terhapus dosa kita..insyaallah...

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

Search

Popular Posts

2021 yang power!

Tahun 2021 ni sangat power! Mana taknya, sedar-sedar dah hujung bulan Januari d…

Apa maksud Normal Baharu atau Kebiasaan Baharu ?

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 18 Mac 2020 yang lalu, keh…

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Sakit perut yang menyeksakan..

Hari Jumaat yang lalu, 18 Julai 2008. Aku mengalami sakit perut yang dah tahap …

Apa maksud sebenar untuk TAK LARAT???

Selalunya akan ada saja orang yang akan datang lambat keja, tak datang keja lan…

Hebat!