Apa patut anda buat bila sakit?

Hari sakit sedunia tiba untuk aku. Sejak 2 3 hari lepas, segala benda nak meragam.Terutamanya perut. Apa yang pelik, dah makan, lepas 2 3 jam, kembali lapar. Tak makan dia jadi macam kena tegang urat dalam perut. Memang susah.


Tapi, perkara yang kita boleh buat bila sakit ialah buat benda yang kita suka buat dan berbahagia dengan benda yang kita buat tu.Contohnya aku sangat suka baca info terbaru dan duduk berehat untuk lupakan kesakitan. Maka benda tu yang aku buat untuk lupakan kesakitan tu.

Bila kesakitan datang bertubi-tubi, perasaannya umpama nyawa ditarik-tarik tanpa henti. Waktu tu, nak lupakan sakit dengan aktiviti seringan membaca dan berehat tidak cukup. Aktiviti lebih ganas diperlukan. Contohnya berjalan-jalan atau berenang. Ini dinamakan terapi mental untuk mengubati penyakit secara sendiri.

Sebenarnya kaedah nih sangat berkesan di samping perlu menjalani tempoh berpantang yang ketat dan menyeksakan.
Diriku
October 11, 2010
1

Comments

  1. aku selalunya akan tido bila sakit..nak-nak kalau senggugut mmg ke katil je la jawabnya..

    ehh kau cakap pasal sakit apa ni??

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

NCIGNOW2

Search

Popular Posts

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Sakit perut yang menyeksakan..

Hari Jumaat yang lalu, 18 Julai 2008. Aku mengalami sakit perut yang dah tahap …

Perusahaan bahagia

Ada banyak hari duka, Isnin siku di muka, Selasa muncung bagai menge…

Upacara mengejar ayam menggunakan teknologi 'dron'

Kalau dah namanya ayam kampung, memang sukar untuk kita bermesra ataupun mendek…

Kalau hidup ni manis sepanjang jalan pun tak sedap jugak!

Kehadiran tahun 2020 memang sangat mengujakan! Ya la, angka 2020 ni merup…

Hebat!