Apa patut anda buat bila sakit?

Hari sakit sedunia tiba untuk aku. Sejak 2 3 hari lepas, segala benda nak meragam.Terutamanya perut. Apa yang pelik, dah makan, lepas 2 3 jam, kembali lapar. Tak makan dia jadi macam kena tegang urat dalam perut. Memang susah.


Tapi, perkara yang kita boleh buat bila sakit ialah buat benda yang kita suka buat dan berbahagia dengan benda yang kita buat tu.Contohnya aku sangat suka baca info terbaru dan duduk berehat untuk lupakan kesakitan. Maka benda tu yang aku buat untuk lupakan kesakitan tu.

Bila kesakitan datang bertubi-tubi, perasaannya umpama nyawa ditarik-tarik tanpa henti. Waktu tu, nak lupakan sakit dengan aktiviti seringan membaca dan berehat tidak cukup. Aktiviti lebih ganas diperlukan. Contohnya berjalan-jalan atau berenang. Ini dinamakan terapi mental untuk mengubati penyakit secara sendiri.

Sebenarnya kaedah nih sangat berkesan di samping perlu menjalani tempoh berpantang yang ketat dan menyeksakan.
Diriku
October 11, 2010
1

Comments

  1. aku selalunya akan tido bila sakit..nak-nak kalau senggugut mmg ke katil je la jawabnya..

    ehh kau cakap pasal sakit apa ni??

    ReplyDelete

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

Search

Popular Posts

Upacara mengejar ayam menggunakan teknologi 'dron'

Kalau dah namanya ayam kampung, memang sukar untuk kita bermesra ataupun mendek…

Masa untuk lebihkan bersyukur

Dunia media ternyata menerima pukulan hebat akibat derasnya arus gangg…

Apa terjadi kepada jalan utama Kuala Lumpur ketika sambutan ambang 2020?

Maaflah lambat sikit video ni. Proses mengeditnya yang ambil masa lebih sikit…

Masa untuk berhijrah!

Foto Astro AWANI / Shahir Omar Setiap kali kedatangan tahun baharu, maka …

Nikmat jadi orang malas!

Sejak zaman sekolah, kita akan kenal dengan individu yang dilabel sebagai pemal…

Hebat!