Sunday, June 6, 2010

Perang zaman KINI!!

Revolusi perang telah berlaku..

Kalo dulu di zaman Perang Dunia Pertama mahupun Kedua, perang yang berlaku tercetus akibat perebutan kawasan dan untuk mendapatkan kuasa politik. Serangan yang dilakukan ialah melalui ketenteraan yang jugak menentang tentera dari negara pihak lawan.Contohnya semasa perebutan Tanah Melayu suatu masa dahulu, berlaku peperangan antara Askar British dengan Askar Jepun. Sangat menarik peperangan ini kerana ia menyebabkan pertumpahan darah antara tentera. Orang awam yang terlibat jugak tidak banyak yang mengalami kecederaan.

Namun demikian, di zaman berteknologi tinggi kini, biarpun senjata semakin maju dan canggih, peperangan yang berlaku antara negara kini tidak lagi peperangan antara tentera penyerang dan tentera pihak yang mempertahankan negara. Akan tetapi, serangan dilakukan ke atas orang awam. Seolah-olah serangan atau peperangan zaman kini hanyalan serangan ke atas orang awam.

Maksudnya di sini, untuk bersedia dengan peperangan yang mungkin boleh berlaku bila-bila masa, orang awam seperti kita perlu lebih bersedia dengan pertahanan diri untuk melawan askar yang akan menyerang kita. Kesian kan... Teknologi canggih, tapi masih tak dapat nak menyelamatkan manusia.

6 comments

tu yg sedih tuh
mntg2 depa rakyat lemah depa dijdikn mngsa..
kte kne byk2 beramal dan sentiasa bersedia utk maut yg akan dtg bila2 je.. cm ayat pmimpin lak

btol3x.. tak pasal2x je orang awam yang x bersalah jadi mangsa..


My latest entry : Wanita Dipecat Kerana Terlalu Seksi

a'ah sekarang memang perang macam tuh, gilar punya perang, hahaha... polis pon dah macam siot jer.. askar bagi wadud ok la lagi :)

salam kenal dari wadud@duad

dorang seksa dengan bom fosforus
memang kejam

Kekuatan datang dari kesatuan... huhu.. Bila manusia bersatu, maka tiada peperangan..haha

Sebarang komen amatlah dihargai.