Macam mana nak tau gaji kita BERKAT atau tak??

Bila dah masuk dunia pekerjaan, kita akan menikmati gaji bila tiba hujung bulan atau tiba waktu di mana kita akan dibayar hasil kerja kita.Maka bila dah dapat gaji, anda akan mula terasa puas setelah penat bekerja dan inilah waktu terbaik untuk bersuka-ria.

Tapi, kebanyakan orang yang aku jumpa skarang ni, ada yang masih tak cukup dengan gaji yang ada. Bayangkan gaji yang dibayar tahap ribu-ribu nilainya. Masih belum cukup. Namun, cuba pikir tengok orang miskin yang gaji RM500 pun cukup ja makan, minum, pakaian dia..

Kenapa jadi macam ni?

Dari sini mungkin ada kaitan dengan keberkatan gaji kita. Besar kemungkinan kita banyak makan gaji buta sepanjang bulan tersebut. Samada kita banyak mengular masa keja ataupun banyak melakukan perkara lain selain dari keja yang sepatutnya kita buat.

Kesimpulannya di sini, kalo anda terasa tak tahu ke mana wang anda dibelanjakan sehingga membuatkan anda tak cukup untuk membeli barang yang PERLU. Maka perlu dibuat sejenis perkara yang dinamakan MUAHASABAH diri atau POST MOTERM dalam diri anda. Tanyakan diri anda, "adakah aku betul2 bekerja?".

13 comments:

  1. haaa..itu lah..bab gaji buta tuh..meh aku explain.. as baru dgr kursus dari pejabat zakat aritue..

    katakan purata kerja 8 jam sehari..kita di bayar gaji utk 8 jam bekerja.. tapi kkdang kita p tandas..p bancuh air.. bukak facebook sat.. bukak paper sat..tgk hp sat..maybe jadi 7jam kita bekerja.. 1jam lagi tak bekerja.. so insyaAllah, cuba2 kan lah bayar zakat pendapatan.. cara utk mensucikan gaji kita..insyaAllah lebih menjadi berkat.. zakat pendapatan murah saja..

    ReplyDelete
  2. nantu berkat tak berkat.. dapat sikit tapi cukup...dapat banyak takcukup2.. tu yang terberkat.. apapon dalam dunia pekerjaan ni.. kerja kena jujur dan ikhlas..bukan kerja sebab nak gaji..kerja sebab kerana ALLAH TAALA..

    ReplyDelete
  3. susah juga kan nak menilai berkat ke tidak.. huhu


    LESBIAN KE DNI NI

    ReplyDelete
  4. gaji yg berkat adelah usaha yg ikhlas utk kita lakuka kerja itu,hasilnya digunakn utk kebaikn,bukan joli sakan..hehe

    ReplyDelete
  5. btul la tu.. manusia ni bg gaji byk mne pon x pernahnya ckup..

    ReplyDelete
  6. berkat,duit sikit pun rasa cukup je.bahagia.wee.

    ReplyDelete
  7. hoho... terbaek la..

    Zakat sangat penting pasal ianya kewajipan...

    niat kerja pon penting.. tapi yg penting jangan mengular la..ahaha


    sebabnya, dari keberkatan datang kebahagiaan hati...ehehe

    ReplyDelete
  8. Betul.. gaji sikit kalau berkat.. melebihi segalanya.. :)

    ReplyDelete
  9. biar gaji sikit asal halal...gaji sikit tapi penuh berkat...>.<"

    ReplyDelete
  10. bkn kerja je kena tau berkat ke tak..belajar pun kena tau gak berkat ke tak..btul tak?

    ReplyDelete
  11. sangat2 betul... blaja kena berkat... kalo x ilmu xberkat.. bila ilmu xberkat, nk keja pon susah...huhu

    ReplyDelete
  12. betuull tu.
    memang kene cermin balik ni..
    kadang2 mmg ada gak la ngular22 tu kan..yerla..nak ngadap keje 100% pun tak bleh jugak..tapi yang penting, keje siap. Ni bagi kite la..

    ReplyDelete
  13. Ya... yang penting keja siap la...xsiap tapi dok ngular...tue yg TAHI tu...hoho

    ReplyDelete

Sebarang komen amatlah dihargai.