Kesian.. Dia demam...

Bila demam, aku terpikir zaman kecik2 dlu..

Mungkin aku ni dibesarkan dalam kaedah yang agak luar biasa. Kenapa? Pasal kalo orang lain demam, biasanya teruk la sampai xleh nak bangun. Aku plak demam jarang la teruk sampai xleh nak bangun. Besa bleh bangun lagi. Mak abah pon besanya kalo bab demam nie just pastikan aku makan ubat ikut time. Tapi aktiviti tetap wajib dijalankan. Kalo kena p kedai, tetap p jugak. Jangan nak layan demam tue. Baru cepat sembuh..

Camtue la kaedah aku dibesarkan.

Kesannya???

Kini, aku mungkin jadi lebih tegar kalo bab demam. Cuma kadang2 aku rasa mcam nak ada orang nengok aku ja.. At least hang out dengar aku cakap. Maka aku akan jadi baik cepat sket. Tapi, bila aku demam, aku dipaksa untuk diam.. Maka aku akan bertambah teruk Aku akan jadi lebih kurus dari biasa.

Kesan lain, skang ni ialah aku xmo ada orang risau kat aku.. Bila orang risau, aku jadi emo. Rasa nak marah. Sebab aku set dalam otak aku bahawa aku OK. Xperlu nak risau pasal aku boleh recover sendiri. Itu ja.

Berbeza ngan situasi sekarang. Sesapa saja demam.. Maka dia akan dilayan macam raja. Maka akan banyak demam mahupun sakit yang akan datang di masa depan. Sebabnya??? Nak mendapat layanan RAJA dari orang sekeliling.

Kesimpulannya. Jangan risau kalau berlaku kesakitan pada aku. Maybe sokongan untuk membolehkan proses recover tue menjadi cepat. Sebab aku percaya bahawa semangat yang kuat dan fikiran positif saja mampu menjadi ubat terbaik untuk menyembuhkan segala penyakit. Kerana, Allah sakitkan kita untk tengok sejauh mana kita sedar akan kesilapan lampau sampai dosa itu perlu diingatkan dengan menjadikan kita rasa sakit.

2 comments:

  1. Demam je dah dapat layanan anak raja? Bertuahnya lah badan~

    ReplyDelete
  2. humph^_^
    Bila org da tbiasa dgn kaedah jgn layan sgt demam sebaiknya minum ubat ikut time..-betul..didikan positif ni tujuannya sb parents syg pd anak2, nak anak dia belajar utk mlawan sakit.jgn mnjakn sgt sakit.

    Tapi:
    ada ayat.. kalau kita sedar luahan ni kita kena 'faham' sbb luahan ini yg terbuku ^_^ cthnya..

    "Cuma kadang2 aku rasa mcam nak ada orang nengok aku ja.." - Perhatian. cukup sekadar bertanya atau bersembang utk hati terasa lega dan jadi baik cepat sket.

    "Kesimpulannya. Jangan risau kalau berlaku kesakitan pada aku. Maybe sokongan untuk membolehkan proses recover tue menjadi cepat. Sebab aku percaya bahawa semangat yang kuat dan fikiran positif saja mampu menjadi ubat terbaik untuk menyembuhkan segala penyakit. Kerana, Allah sakitkan kita untk tengok sejauh mana kita sedar akan kesilapan lampau sampai dosa itu perlu diingatkan dengan menjadikan kita rasa sakit."

    mmg betul..,^_^ hope slalu cheerful eyh!

    ReplyDelete

Sebarang komen amatlah dihargai.