Hebatnya bangsa Malaysia.

Dari sebuah keturunan yang penduduk Muslimnya paling ramai di dunia, berkembanglah rakyatnya yang datang dari serata pelusuk dunia. Penghijrahan pedagang Arab ke Semenanjung Emas ini telah menjadikan Islam bertapak dengan kukuh di kepulauan Nusantara.

Hasil penjajahan British di Sememnanjung Emas ini, maka datanglah 2 jenis bangsa yang penduduknya antara paling banyak di dunia, orang India dan Cina dari tanah besar negara masing-masing.

Setelah pelbagai rundingan, kerjasama yang timbul. Kemesraan orang Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini telah membolehkan Tanah Melayu ini dimerdekakan oleh British menjadi Malaysia.

Keturunan yang datang dari pelbagai jenis keturunan dari seluruh pelusuk dunia ini, sebenarnya mampu menghasilkan sebuah komuniti masyarakat yang sangat hebat kerana susur galur keturunannya datang dari bangsa yang memang majoriti sifatnya di dunia ini.

Andainya rakyat Malaysia bersatu dengan semangat kenegaraan yang tinggi. Maka kita akan menjadi sebuah bangsa yang sangat kuat hingga dapat menguasai selruh dunia. (Itupun kalo bangsa yang berhijrah ke negara ini hasil bawaan pihak British dulu mampu untuk membuang sepenuhnya semangat mementingkan kaumnya sendiri sahaja.)
Fikir2
February 8, 2010
1

Comments

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

Search

Popular Posts

2021 yang power!

Tahun 2021 ni sangat power! Mana taknya, sedar-sedar dah hujung bulan Januari d…

Pengalaman di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)

Kata kunci Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, UPNM selama ini hanya menda…

Apa maksud Normal Baharu atau Kebiasaan Baharu ?

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 18 Mac 2020 yang lalu, keh…

Raya yang laju dan menderu....

Sawang yang terkumpul di blog ni semakin membimbangkan.  Terdapat banyak pos…

Sakit perut yang menyeksakan..

Hari Jumaat yang lalu, 18 Julai 2008. Aku mengalami sakit perut yang dah tahap …

Hebat!