Hebatnya bangsa Malaysia.

Dari sebuah keturunan yang penduduk Muslimnya paling ramai di dunia, berkembanglah rakyatnya yang datang dari serata pelusuk dunia. Penghijrahan pedagang Arab ke Semenanjung Emas ini telah menjadikan Islam bertapak dengan kukuh di kepulauan Nusantara.

Hasil penjajahan British di Sememnanjung Emas ini, maka datanglah 2 jenis bangsa yang penduduknya antara paling banyak di dunia, orang India dan Cina dari tanah besar negara masing-masing.

Setelah pelbagai rundingan, kerjasama yang timbul. Kemesraan orang Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini telah membolehkan Tanah Melayu ini dimerdekakan oleh British menjadi Malaysia.

Keturunan yang datang dari pelbagai jenis keturunan dari seluruh pelusuk dunia ini, sebenarnya mampu menghasilkan sebuah komuniti masyarakat yang sangat hebat kerana susur galur keturunannya datang dari bangsa yang memang majoriti sifatnya di dunia ini.

Andainya rakyat Malaysia bersatu dengan semangat kenegaraan yang tinggi. Maka kita akan menjadi sebuah bangsa yang sangat kuat hingga dapat menguasai selruh dunia. (Itupun kalo bangsa yang berhijrah ke negara ini hasil bawaan pihak British dulu mampu untuk membuang sepenuhnya semangat mementingkan kaumnya sendiri sahaja.)
Fikir2
February 8, 2010
1

Comments

Post a Comment

Sebarang komen amatlah dihargai.

Search

Popular Posts

Upacara mengejar ayam menggunakan teknologi 'dron'

Kalau dah namanya ayam kampung, memang sukar untuk kita bermesra ataupun mendek…

Raya yang laju dan menderu....

Sawang yang terkumpul di blog ni semakin membimbangkan.  Terdapat banyak pos…

Di mana kepentingan Sidang Kemuncak Copenhagen 2009?

Semalam tamatnya Sidang Kemuncak Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diCopenhagen, Den…

Maksud sebenar “belajar pandai-pandai supaya hidup senang”

Sejak kecil, kita kerap kali dipesan oleh mak bapa tentang kepentingan untuk be…

Rasis / Racist: Apa, Siapa dan Banyak mana?

Isu perkauman kini semkin hari semakin panas. Bila mana yang Melayu nak pertaha…