Hijrah 1431..

Salam Maal Hijrah untuk semua..

Hijrah, ada 2 maksud utama.. Pertama, hijrah bermaksud proses penghijrahan/perpindahan Nabi Muhammad SAW beserta umat Islam dari Mekah ke Madinah.. Ini maksud pertama.. Sepanjang perjalanan, wujud pelbagai strategi & kaedah yang digunakan untuk mengecapi kejayaan semasa proses hijrah berlangsung.

Kedua, maksud hijrah ialah perubahan sikap ataupun perlakuan hidup seseorang dari yang kurang baik atau jahat kepada yang lebih baik... Ini bermaksud kita yang dijadikan sebagai khalifah di bumi ni perlu sentiasa melihat kembali apa yang dah kita wat dan bertindak untuk berubah sekiranya apa yang kita buat tu difikirkan kurang baik, maka perlu diubah kepada yang baik.

Dengan situasi sekarang, kesedaran mengenai alam sekitar, kehidupan beragama & juga kesedaran untuk saling bertoleransi semakin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia..Namun, wujud kesedaran saja takkan berkesan tanpa digerakkan dengan tindakan. Hijrah diperlukan agar kita lebih menjalankan tindakan dari kesedaran yang timbul. Janganlah kita berpecah belah kerna perpecahan umat akan menyebabkan kita dipergunakan dan tergadai tanah milik kita kepada orang yang tidak sepatutnya...

Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah.

Salam Maal Hijrah 1431..
Fikir2
December 18, 2009
0

Comments

NCIGNOW2

Search

Popular Posts

Perusahaan bahagia

Ada banyak hari duka, Isnin siku di muka, Selasa muncung bagai menge…

Masa untuk berhijrah!

Foto Astro AWANI / Shahir Omar Setiap kali kedatangan tahun baharu, maka …

Tip kurangkan anak tengok gajet!

Bila dah jadi bapak, banyak perkara perlu kita beri perhatian. Nak cari duit …

Apa maksud Normal Baharu atau Kebiasaan Baharu ?

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 18 Mac 2020 yang lalu, keh…

Kalau hidup ni manis sepanjang jalan pun tak sedap jugak!

Kehadiran tahun 2020 memang sangat mengujakan! Ya la, angka 2020 ni merup…

Hebat!