Friday, October 2, 2009

Sedarlah diri wahai kura-kura!

Hei kamu si kura-kura...
Kenapa kamu ini xreti nak bersyukur??? Tidakkah cukup kebebasan yang mak bapak kau berikan??Asyik saja nak mencari sesuatu yang menyusahkan hidup kamu.

Hei kura-kura!
Kamu nie, xtau ka yang laut tue banyak skali pencemaran?
Pencemaran oleh manusia yang bertuhankan nafsu?
Kamu juga punya Tuhan hai si kura-kura..

Biar kamu sudah besar panjang, kamu tetap si kura-kura.
Udah la lembap, cangkerang pon xreti nak bersihkan.
Nak jugak mintak mak tolong bersihkan...
Kalo nak makan, naaakk jugak dia mintak bapa dia carikan lagi..

Sedarlah..
Kamu nie bukannya bagus sangat..
Baru dah besar sket, dah nak tunjuk pandai.
Banyak tindakan "pandai-pandai" yang kamu suka buat sejak kecil.
Biar perkataan tue sebenarnya kamu xsuka.
Itu saja serangan perkataan yang slalu diberikan.

Oleh itu, sedarkanlah dirimu dari rasukan labi-labi dan penyu itu si kura-kura!

2 comments

kura-kura punya strategi..

ada seekor kura2 yg sangat dihina oleh kawan2nya. suatu hari ada pertandingan mendaki bukit untuk semua haiwan2 yang mahu bertanding. pertandingan ini banyak disertai haiwan2 yg poyo gagah, poyo macam2 lagi. terselitlah jugak si kura2 tadi.

maka bertanding semua haiwan termasuk harimau, gajah, dan macam2 lagi. semua penonton yang berdiri di sepanjang bukit menyorak dan saling memperlekehkan haiwan2 lain. geng2 harimau memerli peserta lain dan begitulah semua haiwan yang lain saling memerli dan memutuskan semangat peserta2 lain.

dipendekkan cerita yang aku lupa dari mana aku dengar ini, seekor demi seekor haiwan rebah kerana kepenatan dan tidak tahan dicaci dan diputus asakan..kura2 tadi seperti biasa biar lambat asal selamat walaupun kura2 tadi paling lambat. dijadikan cerita semua haiwan kepenatan dan dikalahkan oleh si kura2..

kenapa?bagaimana kura2 yg lembab boleh menang?haiwan lain tertanya-tanya kenapa kura2 yang dihina selama ini mengalahkan semua haiwan lain???

strateginya ialah spesis kura2 menghantar peserta kura2 yang paling dihina dan PEKAK.berkat semangat dan tidak pernah berputus asa, kura2 tadi telah menang dengan adilnya.

pengajarannya ialah apa sahaja yang kita lakukan, pastikan kita tidak dipengaruhi orang lain walaupun sehina mana kita di mata manusia yang lain. walau dihina dicaci dan dimaki, tidak usahlah kita pedulikan, tidak usahlah kita dengar mulut2 longkang yang akan menjatuhkan kita..kita mesti jadi orang yang kuat dan ada ketikanya kita perlu 'pekak'kan telinga untuk mengapai kejayaan kita.

Thanks pjoe... Aku bangga dapat berkawan dengan bangsa kura-kura... Ehehe

Sebarang komen amatlah dihargai.