Thursday, June 11, 2009

Jangan macam peminta sedekah...

Aku kat India ni leh nampak banyak peminta sedekah...Kebanyakannya bebudak bawah umur.... Kesian tengok bebudak nie memang ada.. Tapi kami dipesan untuk xbagi apa2 sedekah kat bebudak nie.. Kalo x, setiap ari dia akan mai dan mintak sedekah kat kami..Ok..


Ada jugak aku tengok bebudak yang kena jadi pekerja tukang angkat barang, penarik beca, keja kat kedai makan.. Dan lain2...Stop ceta nie...


Aku bayangkan bahawa bebudak yang ada kat sini sebagai fresh graduate yang baru kuar U...Yang kuar ni plak dari pelbagai kursus, dan pelbagai bidang yang diambil... Kenapa wujud banyak kes pengangguran di kalangan siswazah??? Masalah ekonomi negara yang merudum??? Kerajaan xamek kisah hal siswazah yang baru menamatkan pengajian??? Atau apa2 yang len???

Sebenarnya pada pendapat aku, isu pengangguran xboleh timbul di kalangan siswazah. Kerana sepatutnya kita perlu lebih berusaha untuk mencari pekerjaan sendiri. Dan tidaklah terlalu memilih untuk bekerja... Xkan la kita nak jadi macam budak yang nak minta simpati orang agar memberikan kita kerja yang bagus??? Kalo xdak usaha dari kita camna nak dapat keja yang bagus.. Iye x??ahaha.. Apa yang penting kita kena sentiasa cuba untuk memberikan yang terbaik untuk diri kita.. Ada seribu satu macam keja kat dunia nie.. Hanya mau atau tidak ja...

*pesanan wat diriku dan sahabat2 yang len...

3 comments

attitude ni akan myumbang dlm mningkatkan % graduate employablity

syabas!

isu pengangguran dikalangan siswazah akan trs blaku, klu siswazah tu dok perasan yg dorg tu bagus n memilih kerja..
skg ni, wat li kat unit HR,mmg myeramkan.. ramai degree holder sih...

nak salahkan GOV.. hurmmm.. rsnyer xbpe patut,coz skg ni pun GOV da byk mbantu... Ekonomi, xbrani nak komen sebab mlibatkan byk pihak& hal...

sumenyer ats diri sendiri...bia kite bmula dari bawah, kumpulkan pgalaman, rse camne jadi org bawahan, i'allh ble jadi bos, kita dapat rse camne org bawahan kite...

utk lal, kumpulkan pglaman byk2, rembat je peluang yg de kat dpn mata...

Insyaallah Cik Norti..Ehehe...

Wat Ryn,
Thanks atas semangat yang diberikan...Insyaallah akanku rembat dan sedut segala pengalaman kat sini...Memang mencabar... Tapi Sabar + doa diperlukan untuk boost up kan kehebatan diri..Wahaha..

Sebarang komen amatlah dihargai.