Friday, April 3, 2009

Jihad...


Jihad dimaksudkan sebagai berjuang atas nama Allah untuk menegakkan agama Islam. Itu makna jihad yang dapat faham & hayati.

Kalo zaman Rasulullah dulu, jihad nie kena kuar untuk melawa musuh Islam yang sentiasa memberikan tekanan dari sudut politik, ekonomi mahupun sosial sehingga menyebabkan kesusahan pada umat Islam pada masa tue..

Jadi, untuk masa kini, jihad yang wajar diamalkan ialah jihad melawan diri & nafsu untuk memastikan kita tidak melakukan dosa & untuk terus berjuang atas nama Islam...

Untuk situasi sekarang, aku rasa amat malas & susah untuk siapkan segala keja yang telah ditanggungjawabkan... Semangat jihad aku perlu gunakan untuk memastikan lawan iaitu nafsu malas tue dapat dilawan dengan baik...

Jadi, kpd kawan2 yang nampak aku mcm plik sket..Harap semua faham.. situasi sekarang amat menyusahkan & memeningkan kepala...

6 comments

Kuatkan semangat.Mana yg dahulu,dahulukan..yg kemudian..kemudiankan.

Kalau yo..malas nak wat keja.Yo lambak semua homework atas meja.Bila sedar keja byk gila..time tu memang otomatik otak jalan, tangan rajin..semangat nak siapkan semua.heee..

uik...jangan malas2
siapkan tesis...penting tu

chaiyok..chaiyok

semua org ada sifat malas sb memang dah jd lumrah manusia ada kekurangan kan...
bukan ko je, aku,org lain dan setiap manusia ada sifat ni...
cuma tahap tinggi rendah tu bergantung kepada individu tersebut...manusia tu kan unik...hehhe..
pe2pun to u hilal, kuatkan keazaman tranformasi ko, truskan beraksi dalam akademi diri ko sendiri k...cayok2...u can do it...

Dear IAI:

set ur target (goal), be focus, discipline, take care of ur prayer, remember to contact ur parents, Be happy (Think positive, be grateful n learn to forgive n forget)

u will be fine ..

good luck!

cheers

thanks smua...baru nk ok kan diri nie...huhu

Yeah! Tapi masih tidak menafikan jihad perang jika perlu.

Sebarang komen amatlah dihargai.