Saturday, February 7, 2009

Rokok...

"Merokok tue HARAM di sisi Islam!!"


Nie la ungkapan yang selalu aku nampak di masjid atau surau2 sekelilinga kita..


"Amaran kerajaan Malaysia, merokok membahayakan kesihatan."


Nie plak amaran di kotak rokok.



Biar apa saja iklan ataupun amaran untuk tidak merokok, tapi bilangan perokok yang ada tetap bertambah. Dan yang sedia ada tetap dengan tabiat merokok tue. Bagi yang bukan perokok pasti sentiasa pelik dengan situasi yang berlaku..


Tapi, dari pengamatan aku, merokok ni bukanlah akibat ketagihan atau apa2 yang sewaktu dengannya. Tapi, merokok ni biasa melibatkan tabiat atau sifak manusia. Sebabnya bila seseorang dah terbabit dengan rokok, dia akan sentiasa "beriman" dengan rokok..


Tak dapat dikenalpasti apa yang menyebabkan seseorang yang merokok ni akan terus saja seronok dengan rokok nie...Namun, kehebatan komuniti perokok ni jugak sukar untuk diragui lagi. Cuba bayangkan dengan hanya merokok, segala situasi & perbincangan akan menjadi licin & sempurna. Pun begitu, bila perokok dah bertemu perokok, xkisah la pernah knal atau x, biasanya hubungan mudah terjalin sehinggakan nak mintak sebatang rokok pun boleh dengan perokok yang lain.


Lebih mengharukan ialah jarang sekali kita dapat lihat seseorang tue terseksa masa dia merokok. Bahagia saja nampak. Melainkan dia tue perokok yang baru, biasa la pening2 sket bila merokok nie...


Ada orang merokok sebab dia suka untuk merokok. Ada juga merokok sebab dah jadi tabiat & style dia untuk merokok. Ada orang xleh nak berak bila x merokok. Ada juga setengah yang len, saja2 seronok ikut member merokok. Ada juga yang best sket, duit dia banyak xtau nak watpa terpaksa merokok.Dan ada yang suka cuba2 untuk merokok.


Kesimpulannya di sini, rokok telah memainkan peranan penting dalam pembentukan karakter seseorang. Selain tu, rokok juga penting dalam memacu ekonomi negara.. Apa yang pasti, aku tetap kagum dnegan komuniti perokok yang sentiasa bersatu tanpa mengira warna kulit, bangsa, agama, mahupun warganegara.

4 comments

salam,
memang Lal, bila seseorang itu dah mula merokok, jangan haraplah nak berhenti kalau takda keinginan yang kuat utntuk berhenti....
sebenarnya rokok ini adalah salah satu daripada rancangan Zionis untuk melemahkan umat islam pada asalnya... ianya bermula di Texas amerika syarikat dengan imej koboi...bermulanya penggunaan nikotine dan tar dalam tembakau rokok...memang budaya menghisap seakan-akan rokok dah lama seperti menghisap candu, rokok daun dan sebagainya..tetapi Israel telah membuat ramuan yang sangat berkesan untuk menjatuhkan umat islam..
kalau kita ke rumah orang israel, dan kita merokok, kita pasti akan dihalau, dan tahukah kita di israel rokok adalah haram dan sesiapa yang menghisap rokok adalah bodoh.. dan perokok akan menghasilkan zuriat yang bodoh....that's why rokok di Israel amat mahal...Jika kita lihat negara jiran kita Singapore, rokok di sana average $7 sekotak, di Indonesia 70 cent sekotak, negara mana paling ramai manusia bijak? ini adalah tipu muslihat daripada zionis....ironinya pengeluar dan pembuat rokok adalah Israel tetapi mereka tidak menghisap....
diharapkan bukan sahaja mc donnald dan sebagainya di boikot, rokok juga harus diboikot walaupun rokok itu diseludup dari Indonesia...
wasallam...

So, camna kita nak banteras isu merokok ne? klo tak hapuskan, kita kurangkan.. Any idea??

This comment has been removed by the author.

Sebarang komen amatlah dihargai.